Rzeżucha – zdrowie na talerzu. Czas wysiać nasionka!

Rzeżucha ozdabia wielkanocny stół, dodaje się ją do potraw świątecznych. Wysiewa się ją na przeważnie na święta, a powinniśmy ją jeść przez cały rok. Rzeżucha to skarbnica witamin i składników mineralnych wspierających nasze zdrowie, ale też i urodę 🙂 Najwyższy czas posiać tę cudowną roślinkę.

Rzeżucha (Cardamine L.) to roślina zielna z rodziny kapustowatych, zwana też pieprzycą siewną. Znana i ceniona już w starożytności. Dodawała sił młodym Persom przed polowaniem lub wyprawę wojenną, a Hipokrates stosował ją jako środek wykrztuśny. Do Polski rzeżucha dotarła w XV wieku. Świeża roślina zawiera witaminy: A, C, K (jedna porcja zawiera ponad 300% dziennego zapotrzebowania na witaminę K), B2, B6, PP, kwas foliowy, kwas pantotenowy, składniki mineralne: siarkę, potas, jod, miedź, mangan. wapń, żelazo, magnez oraz błonnik. Zawiera więc składniki, które są nam potrzebne do właściwego funkcjonowania, a których wczesną wiosną nam brakuje.

Rzeżucha dla zdrowia

Rzeżucha wspomaga trawienie, pomaga pozbyć się toksyn, dezynfekuje jamę ustną i przewód pokarmowy. Wzmacnia organizm i działa antybakteryjnie. Dzięki specyficznemu ostremu smakowi poprawia apetyt, nawet małym „niejadkom” i pomaga pozbyć się anemii. Obniża poziom cukru we krwi, chroni przed osteoporozą, reumatyzmem, zmniejsza dolegliwości tarczycy. Wspiera pracę układu sercowo- naczyniowego, działa moczopędne i dezynfekująco na drogi moczowe. Dzięki luteinie i zeaksatynie chroni oczy, zwłaszcza siatkówkę przed szkodliwym promieniowaniem UV. Coraz więcej badań potwierdza przeciwnowotworowe właściwości rośliny (m.in. rak piersi, płuc, jelita grubego). Rzeżucha wspomaga … odchudzanie 🙂

Rzeżucha dla urody

Rzeżucha dzięki glikozydowi izosiarkocyjanowemu wzmacnia włosy, zapobiega ich wypadaniu oraz dba o paznokcie. Ekstrakt z rzeżuchy o właściwościach wybielających służy do likwidacji plam pigmentowych na skórze. Francuzki podobno zmywają piegi i „starcze” plamy okiem z rzeżuchy 🙂 Roślinka pomaga też przy łojotoku i trądziku.

Uwaga!!! Spożywaj tylko 3 łyżki rzeżuchy dziennie! Roślina może wywołać podrażnienie, a nawet zapalenie pęcherza!

Rzeżucha w kuchni

Rzeżucha jest doskonałym dodatkiem nie tylko do jaj, ale także sałatek, surówek i twarożku. Można nią także posypać chleb z masłem, inne kanapki czy potrawy.

Rzeżucha – domowa hodowla

Nasiona wysyp na talerzyk lub podstawkę wyłożoną ligniną, watą czy płatkami kosmetycznymi i postaw w ciepłym i nasłonecznionym miejscu, np. na parapecie. Podlewaj codziennie, żeby podłoże było ciągle wilgotne. Po 7-10 dniach rzeżucha jest gotowa do spożycia. Należy ją ściąć nożycami tuż nad ligniną.

Jaja faszerowane z rzeżuchą

5 jaj, awokado, jogurt naturalny, ogórek, sól, pieprz

Jaja ugotować na twardo, obrać i przekroić na pół. Wyjąć żółtka i w miseczce wymieszać z 2 łyżkami jogurtu i pogniecionym widelcem awokado. Dodać drobno pokrojonego ogórka, posolić i wymieszać. Farsz nałożyć do białek. Gotowe jajka posypać rzeżuchą. Smacznego!

 

Rzeżucha to skarbnica wielu cennych składników odżywczych, a jej uprawa jest bardzo łatwa 🙂 Spróbuj, a poprawisz drowie i urodę. Rzeżucha powinna gościć na naszym stole codziennie, a nie tylko w Wielkanoc 🙂

 

Bibliografia:

Szczepańska A.: Rzeżucha- witaminy nie tylko od święta. Kwartalnik Zdrowie Pacjenta. Nr 43.

 

Nasiona kupisz:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: