Fleksitarianizm – „Dieta FLEXI w insulinooporności”, M. Makarowska, D. Musiałowska [RECENZJA]

Fleksitarianizm – „Dieta FLEXI w insulinooporności”, M. Makarowska, D. Musiałowska [RECENZJA]

25 marca, 2020 0 przez Redakcja

Fleksitarianizm dieta flexitariańska, dieta flexi została uznana za jedną z najzdrowszych diet na świecie. Stosowanie jadłospisu zgodnego z jej zasadami może uchronić przed wieloma schorzeniami czy chorobami, m.in. przed cukrzycą, otyłością i nowotworem. Na czym polega dieta FLEXI? Jak powinien wyglądać jadłospis? Odpowiedź znajdziesz w książce „Dieta FLEXI w insulinooporności. Twoja droga do wege „, M. Makarowskiej, D. Musiałowskiej, która ukazała się nakładem wydawnictwa Feeria.

Fleksitarianizm – najzdrowsza dieta?

Fleksiatarianizm to model żywieniowy oparty  na zasadach diety wegetariańskiej, który dopuszcza okazjonalne spożywanie mięsa. Jadłospis bogaty jest w duże ilości warzyw, owoców, pełnoziarniste produkty zbożowe, nasiona roślin strączkowych, orzechy, tłuszcze roślinne, zaś w ograniczonej ilości można spożywać nabiał, ryby i jaja. Mięso można spożywać najwyżej 1-2 porcji tygodniowo. Dieta ta zapewnia wszystkie niezbędne składniki pokarmowe, ale też uwzględnia zasady piramidy żywieniowej (IŻŻ). Reguły są proste, trzeba stosować kilka ogólnych reguł. Jakie zalety ma dieta flexi? Odpowiedź w poradniku.

Dieta flexi a insulinooporność

Insulinooporność to stan obniżonej wrażliwości tkanek na działanie insuliny. Znane są już książki o insulinooporności D. Musiałowskiej.

Jakie są objawy i przyczyny insulinooporności? Jak ją zdiagnozować? W poradniku mamy ukazane normy dla glukozy i insuliny, a także wskaźnika HOMA – IR.

Autorki książki radzą, jak wyeliminować ze swojej diety mięso i żyć zdrowo. Podają w tym celu kilka zasad, które nie są trudne do realizacji. Mamy wśród nich zasadę zero waste, dbanie o sen, jak również aktywność fizyczną.

Fleksitarianizm – ogranicz mięso w diecie

W poradniku znajdziemy informacje na temat tego, dlaczego mięso nie jest takie zdrowe. Najgorsze w skutkach jest spożywanie mięsa przetworzonego. Czy wiecie, że mięso przetworzone zostało umieszczone w grupie 1, obejmujące czynniki o udowodnionym działaniu nowotworowym dla człowieka?

Jak ograniczyć spożywanie mięsa? W poradniku mamy 5 kroków, które pozwolą nam ograniczyć mięso w codziennym menu. Autorki podkreślają, iż nie ma się co bać niedoborów żelaza i białka w przypadku jadłospisu flexi. W poradniku mamy wykaz zawartości żelaza i białka w produktach roślinnych, z którego można skorzystać komponując jadłospis.  W książce mamy też menu dobrych bakterii, czyli wykaz produktów wpierających prace naszych jelit. Mowa tu o prebiotykach, probiotykach, polifenolach, błonniku, skrobi opornej, jak również zdrowych tłuszczach, mleku matki.

Poradnik zawiera też tabelę, w której umieszczone są produkty, które można spożywać, a które nie są niezalecane w diecie flexsi. Według autorek dobre nawyki to podstawa. W książce znajdziemy zasady zdrowej diety w myśl zasad, o to kilka  z nich:

„Niech na twym talerzu zawsze królują warzywa”,

„Jesteś tym, co i jak jesz, więc jedz pięknie”,

„Śniadanie zjedz jak król, obiadem podziel się z przyjacielem, a kolację oddaj wrogowi”.

Więcej informacji, zasad, ciekawostek, jak również smacznych przepisów w książce.

Flexistarianim – jadłospis

Poradnik zawiera jadłospis na 60 dni! Dzienne menu składa się z pięciu zbilansowanych posiłków. Te same dania występują w kilku wariantach, by każdy wybrał coś dla siebie. Sami decydujemy, co jemy. Dla przykładu menu z jednego dnia:

Śniadanie: Kanapki z pasta z grillowanego selera/kalafiora/batatu/pietruszki

II śniadanie: Muffinki  z marchewki

Obiad: Makaron z fasolką, pieczarkami i sezamowym tofu

Podwieczorek: Koktajl ogórkowy

Kolacja: Sałatka z prażonymi kiełkami

Te i mnóstwo innych przepisów w poradniku. Znajdziemy także przydatne przepisy na pieczone buraki (carpaccio), pesto z rukoli/bazylii/natki pietruszki, placki z batatu z kurkumą, kaski warzywne z dipem, jak również koktajle czy serniczki owocowe.

Gorąco polecam książkę