„Mniej cukru, soli i tłuszczu, więcej błonnika”. Odżywiaj się zdrowo!

Warzywa i owoce na pierwszym miejscu, mięso i tłuszcz – na szczycie! Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej? Zasady zdrowego odżywiania? Przeczytaj, co jeść, co ograniczyć, a nawet wykluczyć ze swojej diety!

Jedzenie to jedna z potrzeb fizjologicznych naszego organizmu. Ważne jest jednak to, co znajduje się na naszym talerzu. Dlaczego? Otóż odpowiednia dieta może nas ustrzec przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, m.in. miażdżycą, cukrzycą i … otyłością. Dlatego też eksperci z Instytutu Żywności i Żywienia przedstawili …. piramidę. I nie chodzi tu o piramidę faraona :), a o graficzny opis produktów spożywczych. I tak: im wyższe jej piętro, tym mniejszą ilość i rzadziej powinniśmy spożywać określone produkty. Przedstawiona piramida zakłada też różne formy aktywności fizycznej.

Ruch to zdrowie…

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia, podstawą zdrowia jest aktywność fizyczna. Powinniśmy więc ruszać się codziennie nawet przez 30-45 minut. Możemy więc m.in. biegać, pójść na spacer, pojeździć rowerem, wchodzić po schodach, a nawet śmiać się i tańczyć 🙂

Awans” owoców i warzyw

W wersji piramidy z 2009 roku owoce i warzywa znajdowały się po produktach zbożowych. Obecna piramida „awansowała” warzywa i owoce na najważniejsze, pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia. Dlaczego? Otóż liczne badania przeprowadzone przez naukowców wykazały, że owoce i warzywa zawierają witaminy, minerały i inne związki, które wzmacniają układ odpornościowy i mogą uchronić przed wieloma chorobami. Warto dodać, iż warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę, tego co jemy, przy czym 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce.

Zboża na trzecim miejscu, nabiał na czwartym!

W nowej piramidzie żywienia znajdują się produkty zbożowe, szczególnie z pełnoziarnistej mąki. Zawierają witaminy (np. z grupy B), mikroelementy (magnez, żelazo) oraz błonnik. W zdrowej diecie nie może zabraknąć nabiału, sięgajmy więc po kefiry, maślanki, jogurty naturalne lub sery.

Ryby, jaja lub drób na piątym miejscu

Produktów z piątego piętra nie musimy spożywać codziennie, trzeba wybrać czy w danym dniu zjemy rybę, drób czy jajka (najlepiej ekologiczne). Produkty te dostarczają organizmowi białka, a ryby dodatkowo – kwasów omega-3, które zadbają m.in. na nasze serce. Ogranicz spożywanie mięsa, zwłaszcza czerwonego i produktów przetworzonych (optymalna ilość to pół kilograma tygodniowo).

Tłuszcze na szczycie?

Na szczycie piramidy znajdują się „złe” tłuszcze, których spożycie należy ograniczyć!
Instytutu Żywności i Żywienia podaje, że w Polsce przeważa spożywanie tłuszczów roślinnych. Jest to bardzo ważne, gdyż ograniczenie tłuszczów roślinnych pomoże zapobiec wielu chorobom, m.in. układu krążenia i otyłości. Ograniczaj więc tłuszcze roślinne, a sięgaj po oleje roślinne tłoczone na zimno, np. oliwa z oliwek, olej lniany.

Zioła też wskazane

W piramidzie nie ma miejsca dla soli! Dlaczego? Sól zwiększa ryzyko zawału serca, udaru mózgu oraz raka żołądka. Trzeba ją częściowo zastąpić … ziołami! Doskonale sprawdzą się tu m.in. rozmaryn, oregano, tymianek, kurkuma. Przyprawy poprawiają smak potraw, ale nie tylko… dbają też o nasze zdrowie!

Precz z cukrem i słodyczami!

W piramidzie nie ma cukru i słodyczy! Zastępuj je owocami i orzechami. Ważne miejsce zajęły rośliny strączkowe, które obniżają poziom złego cholesterolu, regulują poziomu cukru, ciśnienia oraz chronią przed nowotworami.

Woda zdrowia doda…

Najlepiej jest spożywać co najmniej 1,5 litra płynów. Poza wodą wskazane jest picie soków oraz herbaty. Ogranicz spożycie alkoholu – w nadmiarze niekorzystnie wpływa na układ nerwowy (obniżenie zdolności koncentracji, zaniki pamięci, agresja) pokarmowy oraz najważniejsze narządy organizmu – serce, wątrobę i płuca.

Klucz do zdrowia stanowią różnorodne produkty spożywcze, spożywane w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz aktywność fizyczna każdego dnia! Jedz więc zdrowo i … ruszaj się :), a będziesz cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem. Zadbaj o siebie i swoją rodzinę 🙂 Zacznij już dziś!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: