„Hashimoto na widelcu” M. Makarowska [RECENZJA]

„Hashimoto na widelcu” M. Makarowska [RECENZJA]

Sierpień 12, 2019 0 przez Agnieszka Bożek

Hashimoto… choroba autoimmunologiczna, która niestety zostaje z chorym na zawsze. Co zrobić, by złagodzić dolegliwości, a także zapobiec pojawieniu się kolejnych? Jaką dietę stosować? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedz w książce Magdaleny Makarowskiej Hashimoto na widelcu, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Feeria.

Dieta przy Hashimoto

Poradnik zawiera dietę podzieloną na 3 etapy:

I etap to dieta dla osób z chorobą Hashimoto i zespołem jelita wrażliwego – zbilansowany jadłospis oparty na eliminacji najpopularniejszych alergenów (jajka, mleko, gluten), z ograniczeniem nadmiaru produktów wolotwórczych i psiankowatych.

II etap – plan dietetyczny dla osób borykających się z Hashimoto (a także PCOS i IO), które chcą schudnąć.

III etap – jadłospis dla osób z ustabilizowaną wagą oraz wyrównanym poziomem hormonów tarczycy i uregulowana insulinoopornością. Plan dietetyczny zakłada zmniejszenie ilości mięsa w menu, ponadto uwzględnia produkty przeciwzapalne.

Hashimoto – czy ja to mam?

Autorka w przystępny sposób wyjaśnia czym jest Hashimoto. Informuje również, do czego prowadzi nieleczona niedoczynność tarczycy. Podaje jakie badania laboratoryjne należy wykonać, by potwierdzić występowanie choroby. Dokładnie opisuje objawy niedoczynności tarczycy i choroby Hashimoto omawiając na przykładzie narządów czy obszarów: układ pokarmowy, krwionośny, hormonalny, itd. Czy wiedzieliście, ze pogorszenie pamięci, brak koncentracji i „mgła mózgowa” to tylko nieliczne z objawów choroby? Do tego sucha, łuszcząca się skóra, wypadanie włosów, rzęs, brwi! Czyli po prostu jak to pisze M. Makarowska „człowiek się sypie” – i tak niestety jest.

Hashimoto a insuliooporności

W poradniku Hashimoto na widelcu porusza bardzo ważną kwestię, czyli zależność między „hashi” a insulinoopornością. Choroby tarczycy upośledzają metabolizm węglowodanów, dochodzi więc do zaburzenia wydzielania insuliny. Nadmiar węglowodanów w diecie i upośledzenie metabolizmu powodują wahania glikemii. Kiedy możemy podejrzewać insulinooporność i jak zdiagnozować chorobę? O tym w poradniku 🙂

Gluten a Hashimoto

Czy przy chorobie należy stosować dietę bezglutenową? Może dieta Low FODMAP? Programowanie mikrobiotyczne? Dlaczego flora bakteryjna jest ważna i w jaki sposób wpływa na tarczycę? Jak nie wpaść w marketingową sieć i kupować „z głową”? Jak pomóc wątrobie? Na te pytana odpowiada p. Magdalena.

Poznaj siebie poprzez Hashimoto

W poradniku znajdziemy także niezbędnik psychologiczny. Jest to dodatek bardzo ważny, gdyż osoba, która się dowie, że ma Hashimoto potrzebuje wyjaśnienia pewnych kwestii. Jak traktować własną chorobę, która pojawiła się jak burza z jasnego nieba? Jak żyć ze świadomością, ze nie uda nam się jej pozbyć? Co zrobić, żeby się nie załamać tylko znaleźć w sobie się do walki? Jak odzyskać równowagę emocjonalną? Jak przetrwać kryzys i zaakceptować Hashimoto? To trudne pytania. W Hashimoto na widelcu znajdziemy jednak podpowiedź jak zaakceptować siebie i Hashimoto.

Dieta w Hashimoto

Dieta ma za zadanie złagodzić objawy i polepszyć nasze samopoczucie, a także zahamować proces autoimmunologiczny. Zazwyczaj osoby borykające się z chorobami tarczycy przyjmują leki. Bardzo istotne jest spełnianie kilku zasad podczas ich przyjmowania. O tym również pisze p. Magda. Podaje także zasady prawidłowej diety. Z poradnika dowiemy się, gdzie szukać źródeł błonnika, węglowodanów, białka, tłuszczy, witamin i minerałów. Wymieni produkty wolotwórcze, a także rośliny psiankowate. Z książki dowiemy się, z czego korzystać, za czego unikać komponując codzienny jadłospis. Poradnik zawiera aż 300 przepisów na smaczne dania. Brzmi ciekawie? Zajrzyj do środka:)

Kuchenne triki na domowe kosmetyki…

Jak zrobić naturalny peeling? Z których produktów warto zrobić kosmetyki? Regeneracyjny peeling pomidorowy, maseczka miodowo-pomidorowa, peeling solny, a może maska do włosów? Poradnik zawiera dużo przepisów na domowe kosmetyki. Po co ‘truć organizm” chemią! Do sprzątania warto także zrobić naturalne środki, np. limonkowy płyn do naczyń, czy też pastę do czyszczenia fug z sody.

 

Gorąco polecam książkę 🙂