Dieta na … lato – oczyść i wzmocnij organizm !

Dieta na … lato – oczyść i wzmocnij organizm !

Kluczem do zdrowia i pięknej sylwetki, nie tylko latem, jest odpowiednia dieta bogata witaminy, minerały, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) i inne substancje pochodzenia roślinnego m.in. karotenoidy i flawonoidy. Znajdziemy je m.in. w warzywach i owocach, które są naturalnym balsamem dla naszego organizmu. Sezon na nie właśnie w pełni, więc korzystajmy z naturalnych witamin.

Pięć porcji warzyw i owoców – idealna dieta na lato!

Owoce i warzywa są niezastąpionymi składnikami codziennego menu. Zazwyczaj mają mało kalorii, a na dodatek mnóstwo witamin, minerałów i innych substancji chroniących przed stresem oksydacyjnym, a więc starzeniem się organizmu. Badania wykazały, że beta-karoten może mieć wpływ na odcień skóry. Spożywanie przez cztery tygodnie 5 porcji warzyw i owoców bogatych w beta-karoten sprawi, że skóra stanie się ciemniejsza – naturalnie opalona. Dieta obfitująca w warzywa i owoce pomoże też ustrzec się przed chorobami cywilizacyjnymi, m.in. cukrzycą, miażdżycą, otyłością czy … nowotworami. Ponadto zadba o smukłą sylwetkę i odporność organizmu, wzmacniając go przed jesienno-zimowym sezonem obfitującym w przeziębienia i inne choroby. Sezon na warzywa i owoce w pełni, korzystajmy więc z dobrodziejstw natury i włączmy je do codziennego menu.

Opalanie a dieta

Opalona skóra wygląda pięknie, ale promieniowanie słoneczne powoduje również starzenie się skóry, przez co taje się ona wysuszona, poszarzała, pojawiają się też zmarszczki. Prawdą jest, iż pod wpływem promieni słonecznych dochodzi do syntezy witaminy D w organizmie, ale kąpiele słoneczne mają też negatywny wpływ na organizm. Długotrwałe przebywanie na słońcu może doprowadzić do poparzenia, udaru słonecznego, przebarwień skóry, a nawet do powstawania zmian nowotworowych (czerniaka, nabłoniak kolczysto i podstawnokomórkowy). Należy stosować kosmetyki ochronne. Warto także zadbać o odpowiednią dietę bogatą w naturalne przeciwutleniacze, aby cieszyć się zdrową i piękną cerą. Latem nasza skóra starzeje się pod wpływem światła, czyli promieniowania słonecznego UV.

Chrup … nie tylko marchewki!

Marchewka jest bogatym źródłem beta-karotenu – antyoksydantu i barwnika, czyli prowitaminy A. Nadmiar jej organizm gromadzi w skórze, gdzie absorbuje ona promienie słoneczne, przyspieszając opalanie. Na dodatek opalenizna nabiera złocisto – brązowego odcienia. Ponadto beta-karoten korzystne wpływa na zdrowie, redukuje działanie wolnych rodników odpowiedzialnych za starzenie się skóry.
Nie musimy spożywać tylko marchewki.
Antyoksydant ten znajdziemy także w papryce, pomidorach, dyni, batatach, brokułach, szpinaku, szparagach, sałacie i morelach, brzoskwiniach, ciemnych śliwkach. Cennym karotenoidem też jest likopen obecny m.in. w pomidorach i czerwonych owocach np. owocach dzikiej róży, arbuzach, czy czerwonych grejpfrutach.
Według naukowców spożywanie dużej ilości warzyw i owoców bogatych w karotenoidy korzystnie wpływa skórę, ale też na jej odcień. Nie można jednak przesadzać z ilością karotenoidów, gdyż wtedy skóra przybierze odcień pomarańczowy.

Witaminy młodości

Witaminy A, C i E są naturalnymi przeciwutleniaczami chroniącymi przed szkodliwymi wolnymi rodnikami, które odpowiedzialne są m.in. za starzenie się skóry. Przygotowują też skórę na kontakt z promieniami słonecznymi, chroniąc ją przed poparzeniami. Witaminy C i E najsilniejsze antyoksydanty zwane „witaminami młodości”. Opóźniają proces starzenia, chronią tkanki przed różnymi uszkodzeniami i biorą czynny udział w ich odnowie. Witamina C pośredniczy w syntezie kolagenu w skórze, chroni przed promieniowaniem UVA i UVB oraz przed powstawaniem przebarwień. Ponadto podnosi odporność i działa przeciwzapalnie. Najwięcej znajdziemy jej m.in. w czarnych porzeczkach, czerwonej papryce, owocach dzikiej róży, żurawinie, natce pietruszki, kalafiorze, kapuście oraz owocach cytrusowych. Witaminy A i E regenerują naskórek, wspomagają i utrzymują opaleniznę, chroniąc jednocześnie skórę. Należy do diety włączyć masło, jajka, oliwę, tran, orzechy, awokado.
Piękną i opaloną skórę pomagają utrzymać minerały:
cynk, miedź, selen i mangan obecne m.in. w mięsie indyka, soi, kiełkach, migdałach, czosnku, sardynkach, zielonej herbacie i owocach morza. Do sałatek warto dodawać oleje tłoczone na zimno, gdyż niektóre witaminy rozpuszczają się w łuszczach.

Woda … urody i zdrowia doda!

Latem skórę należy nawilżać – nie tylko zewnętrznie, ale też od wewnątrz. Trzeba pić dużo wody (powyżej 1,5 l), zwłaszcza podczas upałów. Woda jest niezbędnym składnikiem w naszym organizmie, bierze udział we wszystkich procesach życiowych, a jej wpływa m.in. utratę elastyczności skóry, zmęczenie czy obniżenie nastroju. Utracie wody z organizmu zapobiegają zdrowe tłuszcze m.in. oliwa z oliwek, olej lniany, orzechy czy awokado.
Najlepiej sięgać po niegazowaną wodę mineralną lub domowe lemoniady, np. woda mineralna z owocami cytrusowymi i miętą. Korzystnie dla zdrowia i „odmładzające” są też napary ziołowe z m.in.
skrzypu, miłorzębu, podbiału, żeń-szenia. Nawadniające właściwości posiadają również warzywa i owoce, np. ogórki, melony, arbuzy.

Odpowiednia dieta pomoże nam w skutecznym opalaniu, będzie też naturalnym filtrem chroniącym przed szkodliwym działaniem słońca, ale też pomoże zadbać o smukłą sylwetkę. Ponadto wzmocni oczyści i wzmocni organizm, żeby uchronić się przed wirusami i infekcjami.

Nie wiesz, jak ułożyć właściwą dietę. Skorzystaj z konsultacji lub zamów dietę on-line.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: