“Zdrowa tarczyca” K.M. Szaciłło [RECENZJA]

“Zdrowa tarczyca” K.M. Szaciłło [RECENZJA]

Borykasz się ze schorzeniami tarczycy – niedoczynnością, nadczynnością, a może Hashimoto? Nie wiesz, jaką dietę stosować, by zwrócić do zdrowia? Pomocny może okazać się poradnik M. K. Szaciłło „Zdrowa tarczyca”, który ukazał się nakładem wydawnictwa Zwierciadło.

Autorzy radzą, w jaki sposób przywrócić swoje ciało do wewnętrznej równowagi, pozbyć się nadmiernych kilogramów i tryskać energią na co dzień. Na dodatek w sposób naturalny i bezpieczny!

Hashimoto…

Choroby tarczycy wynikają z braku równowagi hormonów tego gruczołu, który może ich produkować za mało lub zbyt dużo (niedoczynność lub nadczynność tarczycy). Do tego może jeszcze występować przewlekłe zapalenie tarczycy o podłożu autoimmunologicznym – choroba Hashimoto. Kiedy o niej mówimy? Gdy organizm niszczy własne białka tarczycowe i tarczyca wytwarza za mało hormonów. Niedoczynność tarczycy może wywoływać wiele przykrych objawów, m.in. wahania nastroju, złe samopoczucie, przewlekły brak energii, a nawet depresję. Choroba pozostawia także ślad na naszym wyglądzie – skóra staje się sucha i zrogowaciała, a włosy zaczynają wypadać. A na dodatek nieleczone schorzenie może prowadzić zmiany naszej sylwetki (wzrost masy ciała), otyłość, a nawet bezpłodność. Prawidłowa diagnoza, stosowanie się do zaleceń lekarskich (zazwyczaj przyjmowanie leków) i dieta pomogą wyciszyć stan zapalny tarczycy.

O książce „Zdrowa tarczyca” Macieja i Karoliny Szaciłło

Eksperci w zakresie zdrowego żywienia i ekologicznego trybu życia napisali kilka książek na ten temat. W poradniku „Zdrowa tarczyca”, napisanym przy wsparciu doświadczonej dietetyczki i konsultanta ajurwedyjskiego, pokazują jak holistycznie podejść do tematu niedoczynności tarczycy. Czym się wyróżnia książka? Oparta jest na konwencjonalnej dietetyce, ale też na starożytnej medycynie indyjskiej, ajurwedzie, która do dziś cieszy się dużą popularnością.

W książce przeczytasz o przyczynach zaburzeń pracy tarczycy, ich objawach i czynnikach zewnętrznych zaostrzających stan choroby (pokarmy, środki czystości, kosmetyki itp.). Poradnik zawiera menu wiosenno-letnie oraz jesienno-zimowe, ale też zabiegi ajurwedyjskie (kojące techniki oddechowe, medytacje, zabiegi olejowe ), które mogą wspomóc powrót do zdrowia. Produkty są łatwo dostępne i przyjazne dla kieszeni 🙂

Przygotuj się!

Rozdział ten pomaga przenieść teorię na praktykę. Metodą małych kroczków w naturalny i trwały sposób zmieniamy swój styl życia i odżywiania. Autorzy przedstawiają kilka uniwersalnych zasad, które pomogą w powrocie do zdrowia i równowagi. I tak… szczególnie ważne jest ustalenie rytmu dnia, a w tym godzin poszczególnych posiłków. Nie wolno się głodzić! (cenna rada :)) Czy wiedzieliście, że nie powinno się pic w trakcie posiłków? Dlaczego? Otóż według ajurwedy płyn rozrzedza soki trawienne i gasi tzw ogień trawienny. Kolejna rada- spożywane posiłki powinny być świeże. Tych rad jest kilkanaście 😉 Jak zmienić odżywianie? Jak samodzielnie przygotować masło ghee czy garam masala? Kiszone cukinie czy marchewki, kimchi, pieczywo na zakwasie…

Twój powrót do równowagi!

Czas zmianę wprowadzić w życie, by pozbyć się nieprzyjemnych objawów choroby. Znajdziemy to propozycje potraw, które pozostają w harmonii z naturą i porami roku. Mamy przepis tu menu wiosenno-letnie i menu jesienno-zimowe. A to jedna z propozycji: na śniadanie śródziemnomorska „jęczmianka”, na obiad letni makaron z groszkiem, na kolacje letnia jarzynowa z komosą. No i oczywiście przekąski, np. galaretka z malinami i melisą czy bekonowe chrupki. Przepisów jest ponad 60, więc jest w czym wybierać 🙂 Ponadto przy przepisach znajdziemy komentarze autorów, które zawierają cenne wskazówki i informacje, np. na temat właściwości warzyw.

Okiem Hashimotki

Przyznam szczerze, że nie często sięgam po książki na temat ajurwedy. Nie do końca zgadzam się też ze wszystkimi zaleceniami dietetycznymi. Nie ma jednej skutecznej diety dla osób borykających się z chorobami tarczycy, każdy powinien obserwować swój organizm i zobaczyć, który sposób odżywiania jest najlepszy. Autorzy nie spożywają mięsa, ryb i jaj. Ja osobiście nie wyobrażam sobie jadłospisu bez jaj, które są korzystnym elementem jadłospisu. Nie mówię, że wegetarianizm i weganizm nie mogą być stosowane u pacjentów z niedoczynnością/Hashimoto. Należy jednak pamiętać, iż podstawą jest zawsze odpowiednio zbilansowana dieta, zwłaszcza jeśli borykamy się z dolegliwościami czy chorobami tarczycy. Przepisy są ciekawe, na pewno większość z nich wykorzystam.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: