Czereśnie – dla zdrowia i urody

Czereśnie – dla zdrowia i urody

Czereśnie to pyszne, pachnące latem owoce o właściwościach prozdrowotnych. Sezon na nie właśnie się zaczął, więc korzystaj z tego daru natury. Czy można je jeść na diecie? Przeczytaj!

Według danych spożywanie owoców czereśni może przyczynić się do obniżenia ryzyka rozwoju chorób cywilizacyjnych, m.in. chorób układu krążenia, otyłości, cukrzycy, a nawet nowotworów. Na dodatek zapewnią nam młodość! Francuzi uważają, iż czereśnie przeznaczone są dla kobiet, gdyż zapewniają im młodą i piękną cerę. Owoce te są więc wykorzystywane nie tylko w kuchni, ale też nie w kosmetyce, np. do maseczek.

Czereśnie – wartości odżywcze

Owoce te zawierają aż 80%, a pozostałe 20% stanowią witaminy ( A, C, PP, witaminy z grupy B – przede wszystkim witaminę B5 ) i sole mineralne (potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez, siarka, chlor, sód, cynk, miedź, jod), bioflawanoidy, antocyjany, garbniki, pektyny, błonnik, kwasy organiczne. Czereśnie mogą mieć różne barwy – od żółtej, czerwonej po czarną. Im ciemniejszy kolor skórki, tym więcej dobroczynnych antyoksydantów.

Czereśnie – właściwości prozdrowotne

Pokonaj artretyzm!

Czereśnie wspomagają leczenie artretyzmu. Owoce te wskazane są także jako składnik diety osób borykających się z niedoborem witaminy B5. Czereśnie poleca się także na opuchnięcia i zniekształcenia stawów. Na dodatek kemferol obecny w owocach działa przeciwzapalnie, przeciwalergicznie oraz przeciwgrzybiczo.

Czereśnie a odchudzanie!

Najwięcej pytań zazwyczaj dotyczy spożywania czereśni na diecie. Niektórzy uważają, że nie można ich jeść, bo zawierają cukier i są kaloryczne. Otóż 100 g tych owoców zawiera tylko ok. 60 kcal, czyli są niskokaloryczne! Oczywiście, jeśli ktoś zje pół kilograma naraz, to wtedy zgodzę się, że jest to posiłek kaloryczny 🙂 Jeśli natomiast zjemy garść czy dwie czereśni na drugie śniadanie (zamiast posiłku) na pewno kilogramów nam nie przybędzie. Lepiej zjeść garść tych smakowitych owoców niż batonika czy kawałek ciasta 🙂 Poza tym czereśnie mają niski indeks glikemiczny 23, nie powodują więc wzrostu poziomu cukru we krwi. Na dodatek jemy je powoli i przeżuwamy, co wpływa na to, iż szybciej jesteśmy syci – zjemy wtedy mniej. Ale to ie wszystko… Przyspieszają przemianę materii, usuwają zalegające toksyny, regulują pracę jelit. Czy jeść je więc podczas odchudzania? Oczywiście, że tak! (ale z umiarem 🙂

Czereśnie na choroby tarczycy

Czy wiedzieliście, że 100g czereśni dostarcza organizmowi 330 mg jodu – więcej niż dorsz i inne ryby morskie. Jod jest bardzo ważnym składnikiem naszej diety, gdyż m.in. pobudza tarczycę do produkcji hormonów. Jego niedobór powoduje zmęczenie, powiększenia tarczycy, przesuszenia skóry, a nawet … dodatkowe kilogramy.

Zdrowe serce i nerki

Czereśnie zawierają potas, który usuwa z organizmu nadmiar soli, wzmacniając serce oraz nerki. Polecane są osobom z dną moczanową, stanami zapalnymi dróg moczowych i żółciowych, przy kamieniach i piasku w nerkach oraz pęcherzu moczowym. Owoce ciemnoczerwone (np. Kordia, Regina) zawierają dużo aktywnych związków i są polecane dla osób z wysokim ciśnieniem tętniczym krwi. Czereśnie obniżają też poziom cholesterolu LDL zapobiegając rozwojowi chorób układu krwionośnego, chorób neurodegeneracyjnych czy nowotworów.

Pokonaj demencję i raka!

Dzięki swoim właściwościom antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym czereśnie pomogą ustrzec się przed rozwojem nowotworu! Polifenole posiadają też właściwości antymutagenne – chronią kwasy nukleinowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Według badań nie tylko owoce, ale też liście i ogonki stanowią wartościowe źródło związków polifenolowych oraz wykazują wysoką aktywność antyoksydacyjną. Badania wskazują też, że przeciwutleniacze chronią przed niekorzystnym działaniem stresu oksydacyjnego na komórki mózgu. Spożywanie czereśni może więc zmniejszać ryzyko powstawania chorób neurodegeneracyjnych, takich jak demencja.

Zadają o urodę!

Chcecie być piękne i młode? Jedzcie … czereśnie! Nadają jędrność i odpowiednie napięcie skórze. Regularne spożywanie tych owoców zapewnia wyraźnie młodszą i świetlistą cerę. Polifenole działają przeciwzmarszczkowo, ujędrniająco i liftingująco. czereśnie, zwłaszcza czerwone, są zaliczane do świetnych przeciwutleniaczy, które zwalczają wolne rodniki i dzięki temu spowalniają procesy starzenia się skóry, a cera staje się wyraźnie młodsza i świetlista. Dwie porcje (po 25 dag) czereśni dziennie spożywane przez miesiąc korzystnie wpłynie na wygląd. Włączmy je więc do codziennego menu. Czereśnie znalazły szerokie zastosowanie w kosmetyce, m.in. do produkcji kremów, żeli, szamponów czy perfum. Niektóre kosmetyki można wykonać w domu, np. maseczkę z czereśni.

Maseczka liftingująca

Szklankę czereśni opłucz, osusz i wypestkuj. Następnie owoce delikatnie rozgnieć na papkę. Dodaj ubite białko z jajka i wymieszaj. Nałóż maseczkę na twarz na około 10-12 minut, po czym zmyj letnią wodą.

W kuchni

Czereśnie najlepiej smakują świeże. Z owoców tych możemy jednak przyrządzić przetwory i pyszne desery i ciasta. Czy wiedzieliście, że czereśnie po obróbce termicznej, czyli przerobione na soki i inne przetwory nie tracą swoich cennych wartości odżywczych i prozdrowotnych? Można więc z nich przygotować różne pyszności i cieszyć się ich smakiem cały rok.

Koktajl czereśniowy

Składniki:

1 szkl. wydrylowanych czereśni

200 g jogurtu naturalnego

3 kostek lodu

Sposób wykonania: Wszystkie składniki zmiksować w blenderze.

Uwaga!!!

  • Nie popijaj czereśni wodą ani mlekiem, gdyż może to doprowadzić do wystąpienia bólu brzucha oraz biegunki.
  • Nie spożywaj czereśni przed posiłkiem mięsnym, gdyż utrudni to jego trawienie.

 

Bibliografia:

1. K. Dziadek, E. Kukiełka, A. Kopeć, Właściwości antyoksydacyjne naparów i ekstraktów z owoców, ogonków oraz liści czereśni (Prunus avium), Chem. Environ. Biotechnol., 2018;



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: