Co dać dziecku zamiast słodyczy?

Co dać dziecku zamiast słodyczy?

Żelki, lizaki, batoniki i inne kolorowe słodycze są obecnie obowiązkowym składnikiem prezentów, paczek świątecznych, a nawet codziennych lunch boxów. Jednak spożywane w nadmiarze powodują m.in. otyłość i próchnicę zębów. Czym więc zastąpić dziecku ten ulubiony smakołyk?

Słodycze są powszechnie dostępne i reklamowane, na opakowaniach widnieją ulubieni bohaterowie bajek, np. Spiderman czy Angry Birds. Na dodatek wszystkie dzieci przynoszą „coś słodkiego” do szkoły. Nie jest łatwo wytłumaczyć dziesięciolatkowi, iż słodycze nie są zdrowe, a co dopiero przedszkolakowi. Dlatego warto już od najmłodszych lat kształtować preferencje smakowe i nawyki żywieniowe dzieci.

Dlaczego dzieli lubią słodycze?

Na to pytanie dzieci zazwyczaj odpowiadają: „bo są smaczne, „pyszne” „słodkie”. Dlaczego się więc dziwić, ze dzieci je tak kochają. Jedzenie słodyczy aktywuje wydzielanie dopaminy, poprawia więc nastrój, dlatego też tak często sięgają po nie dzieci, jak również dorośli. Można jednak temu zaradzić. Należy zadbać, by dieta pociech była dobrze zbilansowana, bogata w składniki odżywcze. Jeśli dziecko będzie spożywało od 4-5 pełnowartościowych posiłków, rzadziej będzie szukało „czegoś słodkiego”.

Dlaczego słodycze są „złe”?

Nic złego się nie dzieje, jeśli słodycze spożywane są sporadycznie. Niestety w większości przypadków mamy do czynienia z naużywaniem cukru w diecie. Ciastka, batoniki i inne słodkości zawierają mnóstwo cukru, konserwanty, sztuczne barwniki, tłuszcze (w tym tzw. tłuszcze „trans”), które spożywane w nadmiarze mogą powodować u dzieci nadpobudliwość (nawet ADHD), wahania nastrojów, problemy z koncentracją, alergie, osłabienie odporności, próchnicę, a także pojawienie się pasożytów. Cukier sprzyja także rozwojowi wielu chorób cywilizacyjnych, m.in. cukrzycy i otyłości. W napojach gazowanych, sokach, keczupach, słodyczach, jogurtach obecny jest syrop glukozowo-fruktozowy, który również niekorzystnie wpływa na zdrowie. Dlatego warto zastąpić słodycze w diecie naszego dziecka zdrowymi słodkościami, a jeśli już kupujemy gotowe (np. krówki) – należy czytać dokładnie etykiety na opakowaniach.

Ile cukru można spożywać w ciągu dnia?

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by spożywać nie więcej niż 20 g cukru w ciągu dnia (2 czubate łyżeczki). Dzieci spożywają go więcej, gdyż nie wszyscy są świadomi, iż cukier jest w większości podawanych pociechom posiłków, np. w płatkach śniadaniowych czy gotowych kaszkach i zupkach. Nic dziwnego więc, że normy zostają przekroczone, skoro na śniadanie dziecko zjada płatki, na drugie śniadanie do szkoły dostaje reklamowaną kanapkę mleczną i do tego słodkie napoje, nektary itp.

Postaw na owoce i warzywa!

Owoce są źródłem witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na zdrowie. Warto więc zadbać o to, by znalazły się one w codziennym menu dziecka. Mogą być spożywane pod różnymi postaciami np. w formie koktajli, soków, musów, sałatek owocowych, a nawet kisielu. Doskonale sprawdzą się jako dodatek do jogurtu naturalnego czy twarożku. W sezonie letnim z owoców, np. malin, truskawek, jagód itp. można zrobić pyszne sorbety, a nawet domowe lody. Warzywa również sprawdzą się jako zamiennik słodyczy. Marchewka, burak czy bataty mają słodki smak, więc można z nich przygotować nie tylko pyszne chipsy, ale też surówki. Warto także do jadłospisu włączyć suszone owoce, np. morele, brzoskwinie, rodzynki, daktyle – w ograniczonej ilości, gdyż są kaloryczne. Należy też pamiętać o wartościowych orzechach, nasionach i pestkach spożywanych w formie naturalnej – nie smażone, nie kandyzowane, bez soli i cukru. Zamiast gotowych napojów podaj dziecku wodę mineralną czy źródlaną z plasterkiem cytryny, miętą czy sezonowymi owocami.

Małe „co nieco”

Jak mówi przysłowie„zakazany owoc smakuje najlepiej”, dlatego nie warto wprowadzać zakazów, gdyż dziecko zbuntuje się i kupi je w szkolnym sklepiku. Warto rozmawiać z dzieckiem i wspólnie wypracować jakiś plan np. wspólne przygotowywanie zdrowych słodyczy. Cukier można zastąpić ksylitolem, stewią lub miodem. Ciasteczka owsiane z dodatkiem kawałków gorzkiej czekolady, batony zbożowe z nasionami, muffinki owsiane z owocami czy kuleczki Rafaelo z kaszy jaglanej na pewno przypadną do gustu niejednemu łasuchowi. Zamiast słodkich nadziewanych kolorowymi cukierkami czekolad można dać dziecku kilka kostek mlecznej czekolady, a najlepiej gorzkiej, która ma mało cukru a jest źródłem magnezu. Do zdrowych słodyczy zaliczamy również domowe naleśniki z dżemem niskosłodzonym własnej roboty, gofry, serniczek z awokado, muffinki, ciasto upieczone z pełnoziarnistej mąki np. z owocami.

Czy prezentem muszą zawsze być słodycze?

Nawet jeśli rodzic próbuje ograniczyć spożywanie cukierków przez pociechę, do akcji wkraczają dziadkowie, ciocie, nianie, które obdarowują dzieci słodyczami. Warto porozmawiać z gośćmi, żeby zamiast słodyczy kupowały dziecku owoce lub inne drobiazgi, np. bańki mydlane, kredki, mazaki , książki, balony czy maskotkę z ulubionej bajki. Dziecku sprawi to na pewno przyjemność, a rodzic nie będzie musiał chować ukradkiem kilogramów słodyczy.



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: