“Jedz pysznie i nie bój się cholesterolu” [RECENZJA]

“Jedz pysznie i nie bój się cholesterolu” [RECENZJA]

Cholesterol… Okrzyknięty wrogiem naszego organizmu. Słusznie? Najnowsza książka Magdaleny Makarowskiej pt. „Jedz pysznie i nie bój się cholesterolu”(Wydawnictwo Feeria) to poradnik, po który warto sięgnąć, by dowiedzieć się więcej na temat cholesterolu i diety zapobiegającej rozwojowi chorób nie tylko układu krążenia.

Choroby układu sercowo-naczyniowego stanowią główną przyczynę zgonów oraz niepełnosprawności. W dużym stopniu możemy jednak temu zapobiec, prowadząc odpowiedni styl życia.

Cholesterol – „wróg publiczny numer 1”?

Autorka książki cholesterol nazwała wrogiem publicznym numer 1. Dlaczego? Otóż jego nadmiar stanowi jeden głównych czynników odpowiedzialnych za rozwój chorób układu naczyniowego. Powinniśmy więc zadać o prawidłowy jego poziom. Nadmiar cholesterolu jest niekorzystny dla zdrowia, jednak cholesterol ma również swoje dobre oblicze. Jest ważnym składnikiem błon komórkowych, wspomaga pracę mózgu, jak również jest niezbędnym składnikiem biorącym udział w wytwarzaniu witaminy D3 oraz hormonów (nadnerczy, płciowych). Walka ze „złym” cholesterolem stała się dość powszechna. Na dodatek wspierają ją reklamy produktów, które kuszą obietnicą obniżenia cholesterolu. I sięgamy po margaryny obniżające cholesterol czy inne produkty typu „bez cholesterolu”. Nie jet to jednak dobry wybór. Magdalena Makarowska radzi, by sięgać do korzeni, czyli przygotowywać naturalne, domowe produkty. Zachęca do spożywania tego, co możemy sami wyhodować. Nieważne czy mieszkamy na wsi, w mieście, z powodzeniem możemy uprawiać zioła i warzywa na balkonie czy parapecie.

Autorka pisze też o miażdżycy i przyczynach rozwoju tej choroby. Przedstawia najnowsze zalecenia Polskiego Towarzystwa Dietetycznego dotyczące zdrowego stylu życia, zwłaszcza diety.

Cholesterol – dieta „dla serca i od serca”

Sposobem na zachowanie zdrowia jest według autorki dieta „złotego środka”, czyli połączenie diety śródziemnomorskiej, niskowęglowodanowej i z niskim indeksem glikemicznym. Na dodatek nie trzeba liczyć kalorii! Wszystko według zasady: liczy się jakość, a nie ilość! Autorka wymienia produkty spożywcze, po które warto sięgać, a których należy unikać w diecie. Radzi, jak powinniśmy komponować posiłki. Podaje, jaka powinna być właściwa podaż białka, tłuszczy, węglowodanów w codziennym menu. Podpowiada jakie produkty wybrać na „podjadanie”, co ile godzin spożywać posiłki i kiedy zjeść ostatni. Wskazuje też na ogromną rolę wody w naszej diecie.

Przepisy dla serca i wątroby

Drugą część książki stanowią przepisy. Z poradnikiem przyrządzimy domowy ocet jabłkowy, kiszone buraki czy warzywny bulion z lubczykiem. A próbowaliście kiedyś zrobić domowy żółty ser? Ja tak. Ale oczywiście z przepisu M. Makarowskiej 🙂 Lekki ser żółty z suszonymi pomidorami smakuje wyśmienicie! Musicie spróbować! A domowy majonez? Pycha 🙂 Autorka zamieściła również przepisy na pieczywo, chleby, bułeczki oraz domowe wędliny i pasztety. Nie zapomniała też o łasuchach 🙂 Znajdziemy tu przepisy na zdrowe desery, np. batoniki musli, ciasteczka marchewkowe, sorbety czy lody owocowe.

Poradnik zawiera jadłospis antycholesterolowy na trzydzieści jeden dni! Nie musisz już wymyślać zdrowych dań. Znajdziesz tu też zalecenia codzienne, czyli jakie produkty włączyć do diety np. ocet jabłkowy czy ostropest.

Dla kogo książka? Według mnie dla każdego 🙂 Znajdą tu porady osoby dbające o zdrowie, jak też osoby zmagające się z podwyższonym poziomem cholesterolu i innymi chorobami, w tym otyłością. Gorąco polecam!

Książkę kupisz:



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: