Kiełki – moc witamin dla zdrowia i urody

Kiełki – moc witamin dla zdrowia i urody

Marzec 16, 2018 1 przez Agnieszka Bożek

Zima i wczesna wiosna to czas, gdy nasz organizm potrzebuje więcej witamin, by chronić nas przed infekcjami. Niestety nie mamy zbyt dużego wyboru świeżych warzyw i owoców, dlatego więc warto… kiełkować 🙂 Kiełki ze swojej hodowli to źródło witamin i minerałów.

Kiełki to rośliny we wczesnej fazie rozwoju, znane i stosowane już przez naszych przodków, obecnie goszczą na naszych stołach, niestety rzadko. W kiełkach obecne są witaminy z grypy B, witaminy C, D, E, A, składniki mineralne, m.in. magnez, wapń, fosfor, żelazo cynku, jod, potas, lit, selen, mangan oraz beta-karoten, kwasy tłuszczowe Omega-6, Omega-3, błonnik.

Kiełki – domowa hodowla

Kiełki można kupić w sklepie, ale zachęcam do swojej własnej domowej hodowli. Nie jest to wcale trudne. Możemy hodować, np. kiełki pszenicy, jęczmienia, żyta, owsa, wszystkich roślin strączkowych, rzodkiewki, brokułu, rzeżuchy, słonecznika, lucerny, fasoli Mung. Nasiona dostępne są w sklepach ogrodniczych i zielarskich, zazwyczaj dołączona do nich jest instrukcja wysiewu. Można je hodować na ligninie (wacie) umieszczonej na talerzyku, sicie lub specjalnej kiełkownicy dostępnej do kupienia w sklepie. Naczynie to składa się z trzech pojemników (można więc hodować kilka rodzajów kiełków na raz), zbiornika na wodę i pokrywy. Nadmiar wody odprowadzają syfony. Jak hodować? Wystarczy tylko wypłukane nasiona umieścić w naczyniu, podlać i postawić na parapecie w temperaturze d 18 – 23 stopni C i podlewać raz lub dwa razy dziennie. Po 3-4 dniach są one wyrośnięte, gotowe do spożycia. Można je przechowywać w lodówce, w pojemniku z dostępem powietrza, nie dłużej niż 5 dni. Przed spożyciem opłukać.

Lucerna, rzodkiewka czy brokuł?

Kiełki lucerny zawierają witaminy z grupy B, witaminę A, C, D, E, K, PP oraz składniki mineralne: lecytynę, wapń, żelazo. Obniżają poziom złego cholesterolu LDL, chronią układ krwionośny, zapobiegają nowotworom oraz dezynfekują układ pokarmowy, poprawiają pamięć, chronią przed anemią. Kiełki rzodkiewki zawierają witaminy A, C, B, E, H, składniki mineralne: potas, magnez, jod, siarkę, wapń, żelazo, mangan, miedź, fosfor, kwasy Omega-3 i błonnik. Kiełki w codziennej diecie zapobiega infekcjom i wzmacnia odporność. Regulują przemianę materii, wzmacnia skórę, włosy i paznokcie. Kiełki brokułu zaś działa antynowotworowotwierdzą naukowcy. Dzieje się tak za sprawą antyrakowego sulforafanu, którego obecność w kiełkach jest o 20-30 większa niż dorosłym warzywie! Chroni on także oczy przed promieniowaniem UV oraz przed ślepotą. Kiełki brokułu zawierają witaminy z grupy B, witaminę A, C, E, K , składniki mineralne: wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk, mangan, selen, koenzym Q10, białko, kwasy tłuszczowe Omega – 3, karoten, luteiny, chlorofil i antyoksydanty. Kiełki te obniża ciśnienie krwi, wzmacniają układ nerwowy i odpornościowy oraz mogą zabijać bakterie Helicobacter pyroli.

Kiełki w kuchni

Kiełki spożywamy zazwyczaj na surowo, gdyż zawierają wtedy najwięcej witamin i innych składników odżywczych. Dodajemy je do kanapek, sałatek, jogurtu i twarogu. Doskonale smakują także z jajkami, np. jajecznicą czy omletem.

Przepisy

Pasta jajeczna do kanapek

2 jaja, 3 łyżki kiełków rzeżuchy lub rzodkiewki, 1 jogurtu naturalnego

Ugotowane na twardo jaja wymieszaj w miseczce z kiełkami i jogurtem. Gotową pastą smaruj pieczywo.

Sałatka „Zdrówko”

sałata, pomidor, szklanka kiełków (brokuł, rzodkiewka), 2 jajka, awokado, sos ziołowy

Warzywa umyj i osusz. W salaterce ułóż sałatę, dodaj pokrojone pomidory, awokado, kiełki i ugotowane na twardo, pokrojone jaja. Sałatkę polej sosem z oliwy z oliwek i ulubionych ziół.

Smacznego!

Kiełki są bogatym źródłem witamin i minerałów, które dbają o nasze zdrowie i urodę. Warto więc włączyć ten „cudowny” przysmak do menu 🙂

Nasionka kupisz: